Agenţiile de turism din România au ajuns la datorii cumulate de peste 2,3 miliarde lei în 2024, potrivit datelor analizate de ZF de pe platforma SMARTreports powered by BRIDGE-to-INFORMATION. Datoriile au crescut an de an şi aproape s-au dublat în ultimii trei ani, când nivelul acestora era de 1,2 miliarde lei.
Operatorii din această piaţă nu au avut doar o creştere a datoriilor, ci şi a cifrei de afaceri, care a avut o creştere de aproape peste două ori în perioada 2021-2024. Totuşi, businessul agenţiilor de turism, în mod real, nu a crescut atât de mult. Una dintre explicaţiile creşterii atât de mari a cifrei de afaceri ţine şi de modul în care raportează agenţiile de turism.
Agenţiile de turism pot depune bilanţurile la Ministerul de Finanţe în două moduri, fie volumul total de vânzări, fie comisionul încasat din pachetele vândute. Dacă în urmă cu câţiva ani agenţiile obişnuiau să raporteze doar comisionul încasat, în ultimii ani tot mai mulţi operatori au optat pentru raportarea totală a volumului de vânzări.